Hírek

Elérhetőségek

Társasházi ügyek

Törvényességi felügyelet ellátása a társasházak szervei és e szervek működése
 

Ügyleírás
A törvényességi felügyeletet gyakorló jegyző hivatalból ellenőrzi, hogy a társasház:
- alapító okirata, szervezeti-működési szabályzata és azok módosítása megfelel-e a jogszabályoknak,
- működése, közgyűlési határozata megfelel-e a jogszabályoknak, az alapító okiratnak és szervezeti-működési szabályzatnak, és
- működése megfelel-e a közgyűlési határozatokban foglaltaknak.
A társasház működésével összefüggésben a társasházi tulajdonostárs, (az általa meghatalmazott) a közös képviselő, vagy az intéző bizottság elnöke bejelentéssel élhet.
A jegyző nem indít törvényességi felügyeleti eljárást, amennyiben:
- Hatáskörének, vagy illetékességének hiányát állapítja meg, amely esetben átteszi a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szerv részére az iratanyagot.
- Az eljárás a társasház működésének gazdaságossági vagy célszerűségi szempontból való ellenőrzésére irányul, amely esetben a bejelentés vizsgálatát mellőzi.
- Kizárási ok áll fenn vele szemben, amely esetben 5 munkanapon belül a kizárással kapcsolatos álláspontjával együtt megküldi az iratanyagot az illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal részére.
- Az eljárásra okot adó körülmény fennállása nem valószínűsíthető.
- Az eljárásra okot adó körülmény bekövetkezésétől számított egyéves határidő letelt (Kivéve, ha az eljárásra okot adó körülmény folyamatosan fennáll, vagy a közgyűlési határozat végrehajtását érintő mulasztásban nyilvánul meg).
 

Illetékesség
Az eljárás megindítására a társasház címe szerint illetékes jegyző jogosult.
Szükséges okiratok
•amennyiben társasházi tulajdonostárs személyesen jár el, tulajdonosi minőségét legalább nem hiteles és 30 napnál nem régebbi tulajdoni- lap másolat becsatolásával köteles igazolni
•amennyiben helyette meghatalmazott jár el, a meghatalmazott az eljárási jogosultságát hiteles a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szerinti meghatalmazás, továbbá a meghatalmazott a tulajdonosi minőségét legalább nem hiteles és 30 napnál nem régebbi tulajdoni- lap másolat becsatolásával köteles igazolni
•Közös képviselő vagy az intézőbizottság bejelentése esetén: közös képviselői vagy, intézőbizottság elnöki minőségét a megválasztásról szóló közgyűlési határozatot tartalmazó közgyűlési jegyzőkönyv-kivonat becsatolásával köteles igazolni.

A bejelentést elektronikus úton, postai úton, illetve ügyfélfogadási időben személyesen lehet benyújtani:
- elektronikus úton: az általános célú elektronikus kéreleműrlap szolgáltatás (e-Papír szolgáltatás) igénybevételével
Az elektronikus ügyintézésre köteles ügyfél, az ügyfél jogi képviselője a bejelentést kizárólag elektronikus úton nyújthatja be.

Ügyintézés határideje és díja
A jegyző az eljárásra okot adó körülményről való tudomásszerzéstől számított 30 napon belül, de legfeljebb az eljárásra okot adó körülmény bekövetkezésétől számított egyéves határidőn belül indíthatja meg az eljárást.
A jegyző a bejelentőt 30 napon belül írásban tájékoztatja az eljárás elmaradásának indokairól.
A bejelentés illetékmentes

Az alkalmazott jogszabályok
- a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény
- a jegyző társasházak feletti törvényességi felügyeletének eljárási szabályairól szóló 155/2015. (VI. 25.) Korm. rendelet

Egyéb fontos tudnivalók
Az eljárás nem irányulhat a társasház működésének gazdaságossági vagy célszerűségi szempontból való ellenőrzésére!
Felhívom a figyelmét, hogy:
„A hatóság az ügyfél és az eljárás egyéb résztvevője azonosításához szükséges természetes személyazonosító adatokat és az ügyfajtát szabályozó törvényben meghatározott személyes adatokat, továbbá – ha törvény másként nem rendelkezik – az eljárás eredményes lefolytatásához elengedhetetlenül szükséges más személyes adatokat kezeli.
A hatóság gondoskodik arról, hogy a törvény által védett titok és törvény által védett egyéb adat (a továbbiakban együtt: védett adat) ne kerüljön nyilvánosságra, ne juthasson illetéktelen személy tudomására, és e védett adatok törvényben meghatározott védelme a hatóság eljárásában is biztosított legyen.
A hatóság az eljárása során annak lefolytatásához – jogszabályban meghatározott módon és körben – kezeli azokat a védett adatokat, amelyek eljárásával összefüggnek, illetve amelyek kezelése az eljárás eredményes lefolytatása érdekében szükséges.” (az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 27. §.)